3 gün boyunca fuarı toplam 39.086 kişi ziyaret etmiştir. Yaklaşık 39 ülke katılmıştır. Fas, Tunus, Mısır, ABD, Tayland, Almanya, İtalya, Portekiz, Hırvatistan, Danimarka, Norveç katılımcı ülkeler arasındadır.
Fuara yine güçlü bir tanıtım malzemesi çeşidiyle katıldık. Danca bastırılan Alanya şehir rehberi, Alanya şehir haritası, Alanya logolu kalemler, nazar boncuğu, Halı nazarlık, Alanya’nın tarih ve kültür dokusunun işlendiği 2011 duvar takvimleri, Alanya posterleri ve Alanya tanıtım DVD’si en çok ilgiyi gören malzemeler oldu.
150’nin üzerinde ülkenin katılımıyla gerçekleşen fuarda safariden golfe çeşitli tatil olanakları sunuldu. Türkiye standı, fuarın en büyük ve en gözde standı olarak dikkat çekti. Türk Hava Yolları’nın (THY) Wozniacki ile çevirdiği reklam filmini ve dev posterleri gören Danimarkalılar Türkiye standına büyük ilgi gösterdi. Fuarın ilk günü Türkiye Cumhuriyeti Kopenhag Büyükelçisi Berki Dibek’te fuarın açılışından sonra standı ziyaret ederek görevlilerle kısa bir süre sohbet edip basın mensuplarına açıklamada bulundu.
Ayrıca, fuar sırasında Tanıtma Ataşemiz Sayın Hasan H. Kınıklıoğlu ile yaptığımız görüşmelerin neticesinde kendisinden özellikle 2011 sezonu için Alanya’nın Danimarka da en çok ilgi gören ve merak edilen tatil bölgesi olduğunu ve yıl boyunca müşavirliğimizden en çok Alanya hakkında info istenildiğinin bilgilerini aldık. Türkiye standında Alanya’nın her zaman en büyük çekim gücü olduğunu ve Alanyasız bir Türkiye standının düşünülemeyeceğini belirtti. Kopenhag Havaalanı’ndaki Türkiye tanıtım posterinde Alanya Kalesinin resminin kullanılması bu sözleri doğrular niteliktedir. Alanya’nın Danimarka için en önemli destinasyon olduğunu gösteren bir diğer gösterge de Türkiye standında en önemli yerin Alanya’ya ayrılmış olmasıdır.
Alanya standının hemen yanında yer alan diğer standlar ise Antalya Golf Club, THY A.O ve Genel Türkiye standıdır. Geçtiğimiz yıl yaklaşık 315 bin Danimarkalının Türkiye’yi ziyaret ettiğini ifade eden Kopenhag Turizm ve Tanıtma Müşaviri Hasan Hüseyin Kınıklıoğlu, karikatür krizinin geride kaldığını söyledi. Türkiye’ye gelen Danimarkalı sayısında karikatür krizi sonrası yaşanan düşüşün çok üstüne çıkıldığına değinen Kınıklıoğlu, küresel mali krize rağmen 2009’a oranla yüzde 6.20’lik bir artış olduğunu ve 2011 yılında ise yüzde 15 civarında bir artış beklediklerini belirtti. Türk turizmciler, Mısır ve Tunus’un siyasi ayaklanmalarla çalkalanması, İspanya ve Yunanistan’ı de ekonomik krizin vurması nedeniyle binlerce İskandinav turistin Türkiye’yi tercih etmesini beklediklerini söyledi.
Ferie i Bella bir tüketici fuarıdır. Fuar ziyaretçilerinin hemen hemen hepsi son tüketici konumunda olduğu için bütün ziyaretçiler potansiyel müşteri konumundadır. Bazı ziyaretçiler önceden kararlarını verip 2011 yaz sezonu için satın almalarını gerçekleştirdikleri halde fuarda Alanya standını ziyaret edip şehir ile ilgili merak ettikleri bilgilere ulaşmışlardır. Fuara gelen ziyaretçilerden Alanya da evi olanlar da standımızı görünce memnuniyetlerini belirttiler ve Alanya’nın her zaman kendileri için 2. bir evleri olduğunu söylediler. Fakat en çok ilgiyi Alanya’yı daha önce ziyaret etmemiş ve 2011 yazı için Alanya’yı ziyaret etmek isteyen Danimarkalılar gösterdi. Büyük bir merakla şehir hakkında verdiğimiz broşürleri inceleyen ve anlattığımız bilgileri dinleyen ziyaretçiler kesinlikle Alanya’ya geleceklerini ifade ettiler. Mısır ve Tunus’da gelişen olaylar algı bakımından neredeyse tüm Kuzey Afrika’yı kapsadığı için bu sene Türkiye’ye ve özellikle yaz tatili için Alanya’ya ve kış tatili için İstanbul’a yoğun bir ilgi var. Fuarda hemen yanımızda bulunan Fas standına her türlü çabalarına rağmen çok az ilgi gösterilmesi bunun en büyük kanıtıdır.
ALANYA’NIN PAZARDAKİ KONUMU
Alanya, Danimarkalıların Türkiye’de en çok tercih ettiği destinasyon olarak öne çıkıyor ve pozisyonunu koruyor. Tanıtma Müşavirliği’ne göre pazarda en kolay satılan ve ilgi gösterilen bölge Alanya. Türkiye’ye operasyonu olan tüm tur operatörlerinin kataloglarında mutlaka Alanya otelleri de var. Bununla birlikte Türkiye için Danimarka Tanıtma Müşavirliğince yürütülen tanıtım kampanyalarında Alanya önemli bir yer tutuyor. Bunun yanında Tanıtma Müşavirliği ile 2011 yılı içinde de ALTAV ile de birlikte bazı ortak çalışmalar yapacağız. Bu daha çok Alanya’nın aktif olarak Danimarka medyasında tanıtımı ile ilgili olacak.
ALANYA İÇİN RİSKLER – ÖNERİLER ve REKABET DURUMU
Öncelikle Danimarka ve özellikle Kopenhag da hizmet sektöründe fiyatlar çok pahalı. Alanya’nın en büyük tercih sebebi olması fiyatlarının uygun olması. İkinci en önemli kriter de Alanya’ nın iklimi ve denizi. Üçüncü kriter ise yemeklerinin lezzeti, tazeliği ve alışveriş imkanları. Tarih ve kültür bakımından ise Efes bölgesi ve İstanbul algı bakımından Alanya’nın önünde yer alıyor.50 plus diyebileceğimiz üst orta sınıfın ise öncelikli tercihi golf ve kültür turizmi.Özellikle golf sporu üst orta sınıf Danimarkalıların Beleği tercih etmelerinin en büyük sebebi.Fuar da en çok sorulan bilgilerden birisi Alanya’nın golf merkezinin olup olmamasıdır. Belek ve Side’yi tercih eden Danimarkalıların ise en merak ettikleri konu Alanya’ ya günübirlik ulaşımı nasıl sağlayacaklarıdır. 35- 50 yaş arası çocuklu aileler ise en çok her şey dahil konseptini tercih ediyorlar, fakat aileleri ile birlikte katılabilecekleri doğa ve kültürel günübirlik turlara karşı çok ilgililer. 18-35 yaş arası insanlar ise şehrin gece hayatına , gündüz turlarına ve alışveriş imkanlarına karşı çok ilgililer. Bu gruptaki ziyaretçiler en çok şehir merkezinde ki otelleri ve apartları tercih ediyorlar.
Danimarka da ve özellikle Kopenhag da tekstil fiyatları çok pahalı. Türkiye de ve Alanya da tekstil fiyatlarının uygun olması en önemli cazibe noktalarından birisi. Türkiye standındaki İstanbul Shopping Fest broşürlerine yoğun ilgi gösterdiler. Fakat Alanya da alışveriş konusundaki en büyük rahatsızlıkları fiyat standartı ve satış elamanlarının kalitesi. Bu iki konuya karşı çok duyarlılar.
Danimarkalıların en büyük özelliklerinden birisi Mountain-bike, Hiking, Rafting, City cycling, Scuba diving gibi doğa sporlarına karşı ilgileri. Alanya hakkında gelen sorulardan bir kısmı da bu tür açık alan doğa sporları imkanları ile ilgiliydi. Şehir merkezinde konaklamayı seçen Danimarkalılar için bu türden bir aktiviteye ulaşabilmeleri destinasyon seçimi konusunda en önemli tercih sebeplerinden. Alanya şehir merkezinin yoğun yapılaşması Danimarkalılar da bu türden aktivitelere ulaşma konusunda sıkıntı olabileceği algısı yaratıyor. Fakat harita üzerinde ve broşürlerde bu tür imkanlara çok kolay bir şekilde ulaşabileceklerini; Alanya yaylalarında mountain-bike,hiking-Şehir merkezinde Call A Bike sistemi ile city cycling – Kale çevresinde ve çeşitli noktalar da scuba diving ve benzeri açık alan aktivitelerine katılabileceklerini belirttiğiniz zaman tatil tercihlerini Alanya için kullanacaklarını belirtiyorlar.
Bir başka dikkatimizi çeken konu ise Danimarkalıların gurme turizmine karşı çok ilgili olmaları. Özellikle 40+ kategorisindeki Kopenhaglılar yanımızdaki Türkiye Standındaki Türk şaraplarının tanıtım etkisi ile de Alanya da ki gurme turizmi ile ilgili birçok soru yönelttiler. Alanya’daki kaliteli lokantaların sayısının artması ve hizmet kalitesinin yükselmesi fiyat konusuna karşı pek duyarlı olmayan bu kategorideki Danimarkalıların sayısının büyük oranda artmasına neden olacaktır. İtalya standındaki yoğunluğun en büyük sebebi bu kategorideki Danimarkalıların İtalya’daki gurme turizmine karşı gösterdikleri yoğun ilgidir. Gurme turizmi , Danimarka kültürünün bir parçası olan ve en büyük sosyalleşme aracı olan dışarıda yemek yeme kavramı özelliği ile orta üst sınıf için (golf sporu ile birlikte) tatil destinasyonu seçimi bakımından en büyük cazibe nedenidir. Bir başka cazibe konusu ise yat turizmi. Danimarkalılar yat turizmine büyük önem veriyorlar ve Alanya’daki Marinanın fuarlarda katalogları ile yer alması bundan sonra Alanya’nın tanıtımı açısından büyük öneme sahip olacaktır.
Alanya’nın en fazla rekabet edeceği ülke ve şehir aktif tip turizm bakımından Hırvatistan ve özellikle Dubrovnik’dir. İtalya rekabette gurme turizmi ve alışveriş imkanları ile öne çıkmaktadır.Yunanistan ise bize benzeyen kültürü ile rekabet etmektedir. İspanya gurme turizmi, alışveriş imkanları, deniz-kum- güneş üçlüsü ve gece hayatı ile rekabet etmektedir. Danimarka pazarı için özellikle Hırvatistan-Dubrovnik ; yat turizmi olanakları, kültür turizmine ağırlık vermesi, gurme turizminde İtalya etkisi ile atağa geçmesi, doğa sporlarına çok önem vermesi ile önümüzdeki yıllarda 1 numaralı rakibimiz olacaktır.Tarih bakımından ise Türkiye-İtalya-Yunanistan eşit şartlardadır,bu ülkelerden sonra İspanya ve Hırvatistan gelmektedir.
SONUÇ
Ferie İ Bella fuarı Kopenhag şehrinde olmasından dolayı Alanya’ya orta üst sınıf Danimarkalıları çekmek için büyük öneme sahiptir. Bir tüketici fuarı olmasından dolayı gelebilecek potansiyel müşterileri direkt etkileme şansına sahiptir. Fakat Danimarkalılar ve özellikle Kopenhaglılar aktif tip ve orta üst sınıf müşteri kategorisine girdiği için Alanya şehri hakkında yapılabilecekleri açık alan aktiviteleri, tarihi ve kültürel yerleri, gurme sektörünü, Alanya Marina’yı , alışveriş imkanlarını daha geniş çaplı ve ayrıntılı anlatan dökümanlar sunmak etkili olacaktır.
Ayrıca fuarda Turizm Müsteşarı Hasan H. Kınıkoğlu ile paylaştığımız gibi Kopenhag’a birçok ülkeden birçok insan çalışmaya ve eğlenmeye gelmektedir. Bu durum Kopenhag’ı 365 gün aktif bir pazarlama yapılması gereken bir yer haline getirmektedir. Kopenhag’da yapılan tanıtım sadece Danimarka’daki insanlar için değil, diğer birçok ülkede ki insanlara da ulaşması bakımından önemlidir.
Kopenhag halkının Kuzey Avrupa ülkeleri açısından her konuda trendsetter olma özelliği nedeni ile sürekli inter-aktif tanıtım yapılması orta üst sınıf Kuzey Avrupalı turistleri Alanya ya çekebilmek çok büyük öneme sahiptir.