İskandinavya Pazarında Alanya 2008

1088

İSKANDİNAVYA PAZARINDA ALANYA

 İskandinav ülkeleri Türkiye’ye seyahatlerinin büyük bir bölümünü deniz, güneş, kum unsurlarını içeren kıyı turizmi amacıyla Alanya’ya gerçekleştirmektedirler.

 2008 yılı verilerine göre İskandinavya pazarında Türkiye yaz destinasyonu sıralamasında 2. sırada yer almaktadır.

 Aşağıda İskandinav ülkelerinden Türkiye’ye gelen turist sayıları yer almaktadır

MİLLİYET TÜRKİYE’YE GELEN ZİYARETÇİ SAYILARI

2005200620072008

 İskandinav ülkeleri genel olarak kendi aralarında ve yakın Avrupa ülkelerine seyahatler düzenlemektedirler.

 Yaz döneminde uzun süreli seyahatler genellikle Akdeniz ülkelerine gerçekleştirilmektedir. İspanya, Türkiye ve Yunanistan ilk 3 sırada yer almaktadır.

 Türkiye, İskandinavya pazarında Akdeniz ülkeleri içerisinde yaz destinasyonu olarak 2. sırada yer almaktadır.

 Yılın tamamına yayılan genel sıralamada ise Türkiye; Finlandiya pazarında 4.,Danimarka pazarında 9., İsveç pazarında 10., Norveç pazarında 4. sırada yer almaktadır.(2008)

 Küresel boyutta yaşanan sıkıntılara rağmen, İskandinav ülkelerinin sosyal devlet yapılarından kaynaklanan avantaj dolayısıyla halkın gelir düzeyinde dramatik düşüşler görülmemekle birlikte iklim koşulları ve genel sosyal güvenlik yapısı nedeniyle ülkede ertelenmesi en son düşünülecek ihtiyacın tatile çıkmak olduğu yönündeki anlayış devam etmektedir.

MİLLİYET

TÜRKİYE’YE GELEN ZİYARETÇİ SAYILARI

2005

2006

2007

2008

DANİMARKA

304.621

235.755

265.429

276.805

FİNLANDİYA

95.730

78.766

84.378

102.883

İSVEÇ

405.956

326.254

338.254

404.092

NORVEÇ

161.760

165580

184.446

250.458

 Turizm sektöründe faaliyet gösteren acenta/operatörler ve sektörel medya kuruluşlarının araştırma ve gözlemleri sonucunda, 2009 yılında da turistik amaçlı seyahatlerin devam edeceği öngörülmektedir. Ekonomik krizin bu alandaki yansımasının, fiyat avantajı yüksek olan destinasyonların tercih edilmesi yönünde gerçekleşmesi beklenmekte, bu durumda ise Türkiye’nin özellikle döviz kuru avantajı nedeniyle yaz destinasyonlarında bölgede ilk iki rakibi olan İspanya ve Yunanistan’a tercih edileceği öngörülmektedir. Dolayısıyla, ekonomik krizin İsveç, Norveç, Danimarka ve Finlandiya’daki turizm hareketlerine yansıması, seyahat oranında düşüşten ziyade tercih edilen destinasyonlarda fiyat avantajı yüksek olana yönelme şeklinde gerçekleşmekte olduğu gözlenmektedir. Bu durum, İskandinavya pazarında Türkiye açısından bir avantaj olmaktadır.

 Genel olarak ön rezervasyon yaptırmayı tercih etmektedirler. Bu durum, yaz rezervasyonların önemli bölümünün Mart ayı sonunda tamamlanması sonucunu                         doğurmaktadır. Bununla birlikte rezervasyon süreci azalarak Mayıs ayı sonuna kadar devam etmektedir. Yaz ayları boyunca son dakika satışları gerçekleştirilmekte, Eylül ayı başında kış dönemi rezervasyon süreci başlamaktadır.

 Kitle turizmi:

Orta ve üst gelir düzeyindeki çocuklu aileler.

 Termal turizm:

Orta ve orta yaş üzeri üst düzey gelir grubu yaş grubu.

 Golf turizmi:

Üst gelir grubu, orta yaş üzeri yaş grubu.

 Kültür turizmi:

Orta ve üst düzey gelir grubu, orta yaş ve orta yaş üzeri yaş grubu.

 İskandinav turistler Ocak başı ile Mayıs ayı arasında tatil kararı almaktadırlar.

 Seyahat acentesi/Tur operatörü

 İnternet üzerinden bireysel olarak

 İskandinav turistler genel olarak apart otel şeklinde konaklamayı tercih etmektedir. Ayrıca herşey dahil sistemi de tercih edilen konaklama türlerindendir.

 İskandinav turistlerin tatil kararını etkileyen unsurların başında arkadaş-akraba ziyareti gelirken, bunu farklı yerler görme, kıyı turizmi, dinlenme, eğlenme ve yeme-içme gibi sebepler izlemektedir.

 İskandinav turistler senede ortalama 3 ile 5 defa tatile çıkmaktadırlar. Yaz ayları, Noel, Paskalya gibi dönemlerde nispeten uzun dönemli tatil yapmaktadırlar. Öte yandan, yaz döneminde ülkelerini terk etmeyen orta yaş üzeri grup, Kasım ayından itibaren uzun dönemli konaklamalar için ülke dışına çıkmaktadır.

 İskandinav turistlerin en önemli özelliği senede 3 ile 5 kez tatile çıkmaları, tatil süresince otel dışı aktivite ihtiyacı içinde bulunmalarıdır.

 Ortalama tatil süresi 1-2 haftadır.

 Tatile günde ortalama kişi başı 100 $ ayrılmaktadır.

 Kültür turizmine yönelik belirgin bir eğilim mevcuttur.

 Kıyı turizmi İskandinav turistin önemli tatil motivasyonları arasındadır.

 Termal turizm eğilimi son dönemlerde   yükselmektedir.

 750 bin kayıtlı golf oyuncusu bulunan İsveç’te golf turizmi önemi giderek artan bir seyahat amacıdır. 2004 yılından itibaren Belek’te oynanan golf oyun sayısında hızlı bir artış yaşanmıştır.

İskandinav turist genel olarak otel dışında aktivite ihtiyacı hissetmekte, yerel kültürü tanıma ihtiyacı duymaktadır.

 Türk hamamı İskandinav turistlerin ilgi gösterdiği en çok ilgi çeken aktivitedir,

 Tekne turlarına yönelik ilgi giderek artmaktadır,

 Jeep safari turlarına yönelik olarak turistlerden talepler gelmektedir ancak bazı tur operatörlerinin incelemeleri sonucunda bu turların istendiği ölçüde güvenli olmadığı sonucuna varmaları nedeni ile paket satışlara dahil edilmemektedir,

 Doğa yürüyüşleri,

 Otantik Türk yemekleri sunan restoranlar,

 Golf,

 Eğlence hayatı,

 Bisiklet turları,

 Tarihi ve antik kent gezileri.

 Belek (golf turizmi nedeni ile)

 Marmaris

 Kemer

 Side

 İstanbul

 Konya

 Kapadokya

İskandinav turistlerin bir destinasyon olarak Alanya’yı tercih etme sebeplerinin başında, Alanya’nın şehir hayatı ve kıyı turizmini bir arada sunuyor olması gelmektedir.

 Alanya’da mülk sahibi olan İsveçli ve Norveçli turist sayısı dikkate değer ölçüde olup,  giderek artmaktadır. Yaklaşık 4000 Danimarkalı turist Alanya’da mülk sahibidir. Bu sebeple İskandinavya’dan gelen turistlerin zaman içinde kendilerine ait bir çevre geliştirmiş olmaları Alanya’yı tercih etmelerinde bir diğer nedendir.

 İskandinav turistlerin öncelikli tercihi olan apart otellerin fiyatlarının Türkiye’deki diğer destinasyonlardan düşük olması Alanya’ya yönelik talebi canlı tutan bir diğer unsurdur.

 Alanya, tek başına ülkemize seyahat eden Finli turistlerin yaklaşık %35’ini kendine çekebilen en gözde destinasyondur. Bu durum yaklaşık 10 senedir hiç değişmemiştir. Finli turistlerin Alanya’yı tercih nedenleri ise şöyle sıralanabilir;

 Finli turistlerin tatil eğilim ve kararlarında geçmiş yıl deneyimlerine sadık olmaları,

 Türkiye’de tatil dendiğinde Finlilerin aklına ilk olarak Alanya’nın geliyor olması,

 Alanya’daki geniş apart otel olanakları,

 Esnafın kendilerine saygılı ve misafirperver tutumu,

 Doğal ve tarihi güzelliklerin iyi korunmuş olması,

 İkinci konut edinme imkanı,

 Bölgede yerleşik Fin vatandaşlarının olması,

 Alanya’da destinasyon olarak yürütülen etkin tanıtım faaliyetleri,

 Alanya hakkında Fin basınında sık sık olumlu haberlerin yer alması,

 Karşılaşılan güçlüklerin Alanyalı yerel otoritelerce hızlı ve etkin bir biçimde çözüme kavuşturulması.

 Restoranlarda yabancı turistlere farklı fiyatlar uygulanması,

 Alışveriş merkezilerindeki esnafın turistlere olumsuz tavır sergilemeleri ve yüksek fiyat uygulamaları,

 Alanya’daki otellere yönelik herhangi bir şikayet müşavirliklerimize ve tur operatörlerine gelmemiştir.

 Alanya Gazipaşa Havalimanının  hizmete girmesi,

 Destinasyonun bundan sonraki turizm yatırımlarında golf tesislerine ağırlık verilmesi,

 İsveç’te Türkiye’ye yönelik seyahatler düzenleyen başlıca tur operatörleri Thomas Cook grubuna mensup Ving Resor (%26), Detur(%25) ve TUI grubudur. First Choice grubu ve Nazar’ın TUI grubuna dahil olmasıyla birlikte TUI’nın pazardaki payı % 33 ‘e yükselmiştir.

 Norveç’te de benzer şekilde Ving Resor (%36), Detur (%23), ve TUI grubu (%21) pazarı yönlendiren başlıca tur operatörleridir.

  Finlandiya turizm pazarında %35 lik pazar payı ile Aurinkomatkat firması ilk sırada,  %25’lik pazar payı ile  Finnmatkat ikinci sırada gelmektedir. 2009 yılı  paket tur kapasiteleri dikkate alındığında, her iki tur operatörü de Antalya’ya yönelik kapasitelerini ortalama yaklaşık %15 arttırmış bulunmaktadır.

 Danimarka’da Türkiye spesiyalisti tur oparetörlerinin tamamı Alanya’ya yönelik çalışmakta olup, pazar payları bakımından sırasıyla; Tyrkiet Experten (%47,2), My Travel (%12.8), Star Tour (%10,7), Falk Lauritsen (%10,7), Bravo Tours (%6,4), Apollo (%6), Nazar Tour (%6) sektöre yön veren acentalardır.

 Alanya’da farklı eğlence ve dinlenme olanaklarının yaratılması ve etkin bir şekilde duyurulması,

 Alanya’da çarpık kentleşmeye yol açan yapılanmaya izin verilmemesi, doğal ve kültürel zenginliklerin korunması,

 Alanya destinasyonundaki apart otel olanaklarının korunması,

 Alanya’nın tanıtımındaki etkinliğin devam ettirilmesi,

 Turistin alışveriş sürecinde güven ortamı oluşturan tedbirlerin alınması,

 Yerli ve yabancı turiste uygulanan farklı fiyatların kontrol altına alınması,

 Sağlık hizmetinde yabancı turiste uygulanan fiyatların denetlenmesi,

 Teknelerden kaynaklanan deniz kirliliği sorununa çözüm bulunması.

 Alanya’ya seyahat eden turistler büyük yoğunlukla charter seferlerini kullanmaktadır.

 Charter firmalarının tamamı (İsveç’ten Ving Resor, Fritidsresor, Nazar Nordic, Apollo, Detur, Turkietresor; Norveç’ten Ving Resor, Fritidsresor, Nazar Nordic, Apollo, Detur, Tyrkiareiser), Nisan-Ekim döneminde Antalya’ya direkt sefer düzenlemektedir.

 Norveç’ten Antalya’ya yönelik direkt seferler, Norwegian Havayolları tarafından 2008 yılında başlatılmış olup Nisan-Ekim döneminde haftanın 4 günü devam etmektedir.

 Türk Hava Yolları Antalya’ya Stockholm’den İstanbul aktarmalı olarak uçuş gerçekleştirmektedir. Halihazırda haftada 10 olan Stockholm-İstanbul seferleri Haziran 2009’dan itibaren haftada 14 defa düzenlenecektir. Bununla birlikte Antalya direkt seferlerine yönelik talep halen gündemde bulunmaktadır.

 Kopenhag’dan Antalya’ya THY haftada 7 gün İstanbul aktarmalı sefer düzenlemekte olup, Antalya’ya direkt olarak her mevsim charter uçuşları bulunmaktadır.

 Finlandiya’dan Antalya’ya tarifeli sefer bulunmamaktadır, ancak bölgeden Türkiye’ye tur düzenleyen tur operatörlerin charter seferleri bulunmaktadır.

 Fin tur operatörlerinin verilerine göre 2009 yılı için belirlenen kapasitelerin ortalama yaklaşık %65’inin Mart ayı sonu itibariyle satılmış olduğu görülmektedir.

 2009 yılı rezervasyonları doğrultusunda, İsveç ve Norveç pazarları için Türkiye’nin mevcut 2.

 sıradaki yaz destinasyonu olma konumunu sürdüreceği öngörülmektedir. Ayrıca İsveç ve Norveç pazarları rezervasyon durumlarında 2008 yılının aynı dönemine göre ortalama % 8’lik bir artış yaşanmıştır.

 İskandinav ülkelerinde en etkin olan reklam türleri televizyon ve açıkhava mecralarıdır. Ocak-Nisan arası dönem medya zamanlaması açısından önem arz etmektedir.